onsdag 18 januari 2012

Stora förändringar väntar utbildningsväsendet


Vi står enligt mitt sätt att se på det inför de största förändringarna i utbildningsväsendets historia. Låt mig ta några exempel på vad det är jag menar. Det första exemplet är att vårt informations monopol som lärare har fallit. Mängden av både information och kunskap har exploderat. Ett konkret exempel på det är att det nu finns 40 miljarder sidor med information på nätet. Detta förändrar radikalt förutsättningarna både för lärande och undervisning. Det andra exemplet som jag vill lyfta fram är att man numera oberoende av tid och rum kan ta del av utbildning. Detta bland annat genom att använda smarta klienter.

Khan Academy är ett konkret exempel på detta. Den som skapade detta har med små resurser lyckats skapa en digital lärobok bestående av över 2 600 föreläsningar i videoformat som han erbjuder gratis över Internet. Med Khan Academy applikationen så kan vem som helst och när som helst ta del av alla dessa föreläsningar. Samma sak håller på att hända inom universitetsvärlden där stora universitet som MIT i Boston lägger ut sina kurser och föreläsningar fritt på nätet. Detta medför en explosionsartad effekt när det kommer till antalet som har högre utbildning, inte minst kommer detta ha stor inverkan på utvecklingsländerna. Men det kommer också i hög grad att påverka oss. Khan Academy framgångar på nätet har lett till att lärare runt om i världen har börjat testa helt nya grepp. "The flipped classroom" brukar man tala om här.

Det innebär att eleverna i olika former får innehållet innan de kommer till klassrummet istället för som nu i klassrummet. Det arbete eleverna nu gör som hemläxa ofta flyttar in i klassrummet. Detta har där det testats lett till att de elever som har det svårt i skolan kunnat få den hjälp de behöver och de elever som är duktiga har fått de utmaningar de behöver. Varje elev kan arbeta i sin takt och titta på de inspelade föreläsningarna så många gånger de behöver.

"The flipped classroom" föddes av en ren slump då två kemi lärare köpte in utrustning för att filma lektionerna för att de som var frånvarande skulle kunna ta del av lektionerna. Till deras stora förvåning så använde också de elever som var på lektionen dessa video. Snart insåg de vad de faktiskt skapat och förstod att det här kunde förändra undervisningen radikalt. Nu sprids det här världen över och fler och fler använder det, dock vet jag inte hur det ser ut i Sverige än. Det tredje exemplet är att vi kan samarbeta och diskutera med vem som helst på hela jordklotet om vad som helst i realtid. Detta är bara några exempel på vad som håller på att hända. Det kommer bli ett intressant år 2012 om man ser det till IKT i skolan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar